عبدالرزاق موسوی با نامطلوب خواندن وضعیت شیوع کرونا در شیراز گفت: ما همچنان معتقد هستیم دولت و نظام باید تصمیم جدی، همراه با پشتوانه کارشناسی و اجماع ملی در مبارزه با این بیماری بگیرند و همه امکانات کشور برای آن بسیج شود.
کد خبر: ۹۱۷۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶ 16 November 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز در حالی که همچون چند جلسه اخیر این شورا به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می‌شد به بررسی دستورکارهای جلسه امروز پرداخت. قرائت نطق پیش از دستور رئیس شورای شهر شیراز و همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی و بیان مطالبی در خصوص پاسداشت هفته کتاب و کتابخوانی، روز کیفیت و بهره‌وری، گلایه از عدالت محوری در خدمات‌رسانی و اولویت‌بندی برخی پروژه‌ها و نابرابری حتی درباره دفن اموات همچنین تصویب طرح دو فوریتی سامان‌دهی تغسیل و تدفین درگذشتگان کرونایی در شیراز از مهمترین محورهای این جلسه بود.

بر این اساس رئیس شورای شهر شیراز ابتدا در نطق پیش از دستور خود با تشکر از کادر درمانی، خواستار بهره‌مندی دولت و ستاد پیشگیری از کرونا از حمایت و پشتیبانی جامعه علمی و درمانی کشور و افکار عمومی شد.

عبدالرزاق موسوی با نامطلوب خواندن وضعیت شیوع کرونا در شیراز گفت: ما همچنان معتقد هستیم دولت و نظام باید تصمیم جدی، همراه با پشتوانه کارشناسی و اجماع ملی در مبارزه با این بیماری بگیرند و همه امکانات کشور برای آن بسیج شود.

رئیس شورای شهر شیراز با ابراز تاسف نسبت به نارضایتی برخی شهروندان از نحوه دفن اموات گفت: تبعیض در جامعه ما به کفن و دفن اموات هم تسری پیدا کرده و زیبنده این نظام نیست که طبق گزارش‌های واصله کسانی که پارتی دارند در دارالرحمه دفن می‌شوند و سایرین در بهشت احمدی به خاک سپرده می‌شوند.

وی با برشمردن دو راه حل برای مدیریت این بحران خاطرنشان کرد: ابتدا مسئولان استان باید دستور دهند با توجه به حجم بالای متوفیان، متوفی هر شهرستان برای غسل به شهرستان مربوطه منتقل شود و درست نیست این جنازه‌ها روی زمین بمانند و خانواده‌های آنان فشاری مضاعف را تحمل کنند. دوم اینکه از تبعیض در خصوص دفن اموات جلوگیری شود.

رئیس شورای شهر شیراز در ادامه با تبریک آغاز هفته کتاب و کتابخوانی در شیراز از 24 آبان تا 2 آذرماه، جهل و ناآگاهی را ریشه تمامی مشکلات و گرفتاری‌ها بر شمرد و ضمن اشاره به روایت متعدد به خصوص از امام علی (ع) در این باب، بزرگداشت کتاب را به منزله پاسداشت دانایی، علم و دانش دانست.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری روز 18 آبان به نام روز ملی کیفیت گفت: کیفیت و بهره‌وری، مسئله اساسی و بنیادین مدیریت کشور است که باید در مجموعه شهرداری و حتی شورا و سایر سازمان‌های خدمات رسانی، به یک اصل، اولویت و دغدغه تبدیل شود تا هزینه زیادی به مردم تحمیل نشود و در این راستا خدمات شهرداری و دستگاه‌های خدمات‌رسان به عموم، باید آسان، سریع، قابل دسترس، با کمترین قیمت و با بهترین کیفیت ارائه شود و ضمن توجه به کیفیت و به بهره‌وری در خدمات‌رسانی باید با استفاده از منابع مالی معین و محدود بتوانیم حداکثر کیفیت و جلب رضایت مردم را داشته باشیم که این همان بهره‌وری است.

 

موسوی سپس ضمن پرسش‌هایی از شهرداری و شورای شهر به تبیین میزان استفاده شورا از توان و ظرفیت خود و دستاوردهای علمی و تجربه موجود، رعایت صرفه و صلاح شهر و مردم، استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌ها و نظرات فنی و کارشناسی برای ارائه بهترین خدمات به مردم، استفاده و بهره‌برداری از منابع مالی و منابع انسانی در اختیار شهرداری، تناسب خدمات‌رسانی به مردم با میزان هزینه‌ها، میزان رضایت مردم، رعایت استانداردهای لازم در فعالیت‌های عمرانی و در خدمات‌رسانی، میزان بهره‌وری در هزینه اداره شهر، میزان استفاده از زمان و فرصتی که مردم در اختیار شورا و شهرداری گذاشته‌اند و تعیین اولویت‌ها در تصویب مصوبات و تصمیم‌گیری‌ها و در نهایت ترجیح منافع و مصالح شهر برمسائل دیگر پرداخت.

مدیران اشتباهی به خودشان و به مردم ظلم می‌کنند

در ادامه رئیس شورای شهر شیراز مدیران را از منظر عملکرد و همین موضوع بهره‌وری و کیفیت، به سه گروه مدیران موفق، مدیرانی که می‌شود با برنامه‌ریزی، آموزش و نظارت و ارزیابی مستمر، عملکرد آنان را تقویت و حمایت کرد و دسته سوم یعنی مدیرانی تقسیم کرد که اشتباهی در این جایگاه قرار گرفته‌اند و در مدیریت‌های شهری نیز حضور دارند که هم به خودشان ظلم می‌کنند و هم به مردم.

در پایان موسوی با اشاره به نقدهایی که از سوی یکی از نمایندگان مجلس شیراز به عملکرد شهرداری در خصوص نادیده گرفتن اولویت‌ها مثلا در مورد موضوع سنگ فرش خیابان ارم و نورپردازی پل‌ها و معابر صورت گرفته بود گفت: شهرداری در انعکاس عملکرد و فعالیت‌های خود به ویژه در حوزه مناطق حاشیه‌ای شهر و خدمات‌رسانی به مردم خوب عمل نمی‌کند و شهرداری باید گزارش درست فعالیت‌ها، دلایل توجه به این گونه پروژه‌ها را برای مردم بیان کند تا با اصل مهم عدالت اجتماعی منافات نداشته باشد.

فقط تقوا عامل برتری انسان‌ها بر یکدیگر می‌شود

نطق پیش از دستور دیگر جلسه امروز مربوط به سید احمدرضا دستغیب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشیبود و وی ضمن بیان آیه مبارک 13 سوره حجرات به روایت داستان فتح مکه توسط پیامبر (ص) و اذان گویی بلال حبشی پرداخت و گفت: مبنای این پیام پیامبر اسلام این بود که تفاوتی بین بلال حبشی و سید قریشی جز در عمل صالح و تقوی الهی نیست و همه‌ انسان‌ها از نظر خداوند دارای کرامت هستند.

وی ضمن اشاره به قرآن به عنوان مهم‌ترین کتاب و نص مسلمانان و تاکید آن بر برابری میان انسان‌ها و نفی نژادپرستی گفت: انسان در دیدگاه قرآن باید به دنبال عمل صالح باشد و بدین جهت است که داعش و نژادپرستان با این تفکر مخالف هستند و با آن مقابله می‌کنند و بنابر این هیچ انسانی برتر و پست تر از دیگران آفریده نمی‌شود و هیچ کس نمی‌تواند بدون دلیل بر دیگری حاکمیت داشته باشد و اصل تساوی انسان‌ها، اصول دیگری را به همراه دارد که یکی از آنها اصل عدم سلطه شخصی بر شخص دیگر است و برابری حاکم با مردم در معیشت و عمل جلوه‌ای از برابری افراد در اسلام است و هیچ امتیازی برای حاکم و جود ندارد همچنان که هیچ مصونیتی در برابر قوانین برای وی نیست.

قانون اساسی همه را در برابر قانون برابر دانسته است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشیدر ادامه نطق پیش از دستور خود گفت: در اسلام حکومت موروثی پذیرفته نشده و بر اساس طبقه نیست بلکه تنها افراد واجد صلاحیت می‌توانند به حکومت و دیگر مشاغل عمومی مانند قضاوت برسند و برابری انسان‌ها شامل تمام جنبه‌ها می‌شود و تساوی مسلمان و غیرمسلمان در برابر قاضی مورد تاکید همه فقهای مسلمان قرار گرفته است.

وی گفت: تاکید بر برابری و تساوی همه آحاد ملت در برابر قانون در اصول متعدد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آن قدر آمده که حتی بالاترین شخصیت نظام یعنی مقام رهبری را نیز از این اصل مستثنا نکرده و در ذیل اصل صد و هفتم قانون اساسی چنین آورده است؛ رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است.

دستغیب در خاتمه ضمن اشاره به جلوه‌های همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و اقوام در شیراز، این شهر را سومین حرم اهل بیت (ع)، پایتخت فرهنگی ایران اسلامی، شهر صلح و دوستی با مردمانی نجیب و شریف دانست و گفت: در شهر انسان محور توجه مدیران شهری به عبور و مرور راحت انسان‌ها و استفاده بیشتر از فضاها و مبلمان شهری است و در حالی هزینه میلیاردی در سنگ فرش خیابان ارم انجام می‌پذیرد که بسیاری از پیاده راه‌های شیراز دچار مشکلات اساسی در عبور و مرور پیاده مردم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار